lauantai 20. elokuuta 2011

Aamupala, joka pitää nälän poissa pitkään

Innostuin Turkkilaisesta jogurtista kesällä ja siitä muodostuikin aamupalani pääraaka-aine. Pohjaksi siis turkki-jogurttia ja mauksi mitä milloinkin. Mansikkaa, mustikkaa, vadelmaa, banaania, you name it.

Tai kuten tänäaamuna; luumuja, kiwejä ja tietenkin siemeniä.

Siemenet ovat sellaista superfoodia, ettei moni uskoisi. Ne sisältävät runsaasti hivenaineita, kuituja, terveellistä rasvaa ja proteiinia sekä paljon erilaisia vitamiineja ja kivennäisaineita.

Siemenvarastossani on neljää eri lajia, joista tiedetään seuraavaa:

Auringonkukansiemenet sisältävät kaliumia, sinkkiä, seleeniä ja muita mineraaleja, proteiinia sekä B- ja E-vitamiineja.

Kurpitsansiemenissä on paljon rautaa, sinkkiä, magnesiumia ja E-vitamiinia sekä kaliumia, fosforia, kuparia, seleeniä, kuitua ja A-, B1- ja B2-vitamiineja sekä arginiini aminohappoa, josta sanotaan olevan hyötyä urheilijoille treenatessa.

Pinjansiemenissä on arginiinia sekä erityisesti kaliumia, fosforia ja magnesiumia.

Seesaminsiemenet sisältävät runsaasti proteiinia, kalsiumia ja muita mineraaleja, B- ja E-vitamiineja sekä kuitua.

Että kuka tässä tarvitsee mitään lisäravinteita, kuin melkein kaikki tarvittava on siemenissä :)

8 kommenttia:

Cecilia kirjoitti...

Moikka! Mistä hommaat siemenesi? Meinaan, haluaisin käyttää niitä enemmän, mutta jotenkin mulla kummittelee parinsadan gramman hinnat lähikaupoissa... saako jostain halvemmalla kuin ne valmiiksi pakatut? Esim. punnitse&säästä? onko se edes tuttu... niin, ja voiko siemeniä syödä liikaa, tiedätkö? :) ruokavaliosta taas innostuneena! Kiitos :)

Chatrin kirjoitti...

Cecilia: kiitos kommentista! Mä hommaan siemenet milloin mistäkin; ihan ruokakaupasta, Ruohonjuuresta, Punnitse&Säästästä. Myös irtokarkkikaupoista kannattaa katsoa onko siellä siemeniä tarjolla. Pähkinöitä on ainakin, mutta minä olen niille allerginen.

Siementen hinnat on tosi suolaisia, mutta auringonkukan siemeniä saa suht halvalla ihan Alepastakin. Voisinkin tehdä jotain tutkimustyötä näistä hinnoista ja kirjoitella siitä blogiin :)

Niin, ja en usko että siemeniä voi syödä liikaa. Minulla menee varmaan 5 ruokalusikallista joka päivä =)

Marika kirjoitti...

Sulla on taas hyvän näköisiä ohjeita täällä! :)
Siemenkeskusteluun sanoisin, että punnitse&säästä on hyvä, osa siemenistä taas on ihan tavallisissa kaupoissa (kuten auringonkukansiemet) edullisia. Hyvinvoinnin tavaratalosta tilaamalla löytää kaikenlaista myös.
Tämä nyt ei ole siemen, mutta soijajauhoa myydään isoissa pusseissa ainakin meidän lähi k-marketissa, eikä maksa paljon! Samoin mantelijauhetta saa nykyisin ainakin prismasta isoissa, edullisissa pusseissa.

Siemeniä tuskin voi syödä liikaa, itselläkin menee pellillinen pelkkiä siemeniä olevaa näkkäriä alle viikossa.. Pähkinöitä sen sijaan olen onnistunut syömään mahani kipeäksi.. :D

Chatrin kirjoitti...

Marika: kiitos ekasta lauseesta ja muutenkin vinkeistä :)

Salla kirjoitti...

Minulla on turkkilaisen jogurtin kanssa ongelma: en osaa lopettaa sen syömistä, kun kerran aloitan.

Siemenhintojen (hoh, kuulostaa maataloustermiltä) tutkiminen olisi hurjan hyvä bloggausaihe. Tee se! ;)

Chatrin kirjoitti...

Salla: sori, kun vastaan tähän vasta nyt, meni ohi :/ Turkkijogu on parasta. Oon korvannut sillä smetanan, creme fraichen ja kermaviilinkin. Mmm! Mä yritän jossain vaiheessa tehdä siemenhintatutkimusta!

June kirjoitti...

Mä en pärjäisi, jos ei olis aina siemeniä ja pähkinöitä kaapissa. tosin seesaminsiemenien sijasta käytän pellavansiemeni joka-aamuisessa turkkijogurtissani. :)

Chatrin kirjoitti...

June: mä käytän auringonkukansiemeniä aina aamujogussa. Joskus eksyy kurpitsansiemeniä mukaan, mutta pääsiemen ehdottomasti auringonkukansiemen ;) Ja välillä innostun käyttämään pellavansiemeniäkin, kokonaisena tai rouheena.